سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) در واقع روشی است که طبق یک قانون مشخص، وضعیت تجهیزات را بهصورت دائمی، در غالب تعمیرات و نگهداری و به صورت دورهای بررسی میکند. این تعمیرات دورهای و اقدامات پیشگیرانه در چارچوب بازرسیهای فنی و روانکاریهای متوالی، باعث میشود تا احتمال وقوع رخدادهای ناگهانی کاهش یابد. با استفاده از سرویس PM میتوان از وقوع خرابی ها پیشگیری کرد و همچنین خرابیهای احتمالی پیشرو را در زمان مناسب پیشبینی و تمامی آنها را با اطلاعات دریافتی مناسب مدیریت کرد.
اهداف سرویس و نگهداری پیشگیرانه PM
- افزایش عمر مفید سیستم ها
- افزایش قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات
- افزایش کارایی تجهیزات
- کاهش تعمیرات تصادفی دستگاه ها
- جلوگیري از خرابی هاي بزرگ به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات
- کنترل بر موجودي قطعات در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مرتبط
- کاهش هزینه هاي تعمیرات تکراري و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی
- افزایش کیفیت راهبري و جلوگیري از اتلاف وقت و جلوگیري از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف
- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت هاي تعمیري و تولیدي و در نتیجه بالا بردن بهره وري
مزیت مهم PM
سرویس و نگهداری پیشگیرانه (PM) به مراتب از متد نگهداری واکنشی، که در آن فقط هنگام وقوع خرابی تمهیدات لازم جهت رفع آن صورت میگیرد، پیچیدهتر است زیرا نیاز به زمانبندی دارد. اما سربار مالی و هزینهی ناشی از قطعی، در روش سرویس و نگهداری بسیار پایینتر است.
ازین رو شرکت توسعه درمان فرتاک با آموزش چک لیست های طراحی شده و نحوه تکمیل آن به مشتریان خود از وقوع خرابی ها پیشگیری به عمل می آورد.